Také je vám líto vyhazovat rozbité věci a přístroje a raději byste je nechali opravit? V Ecoistovi fandíme cirkulární ekonomice, a tak jsme se rozhodli dát šanci staré pračce. Vyzkoušeli jsme platformu opravarna.cz. Jak to dopadlo?
Myčka neumývá, jak má. Po skončení cyklu se z ní nehrne pára, nádobí je studené. Hledám záruční list. Je už po záruce. Bydlí se mnou už sedm let. Pročítám tedy manuál, mám prý zkusit resetovat, vypnout ze zásuvky. Ani tato obligátní rada každého IT experta však nezabere. Píšu tedy do autorizovaného servisu Elektroluxu.
„Myčka Elektrolux ESL 4300 LO přestala ohřívat vodu. Můžete mi prosím vyčíslit opravu?“
Ke švédské značce Electrolux mám kladný vztah. Před dvaceti lety jsem dostala od babičky pračku Electrolux, jede dodnes bez zaváhání. O to víc překvapí zpráva ze servisu.
„U spotřebiče od dvou do deseti let máte dvě možnosti, jak opravu řešit,” píše Lucie Chlumská, specialistka Eletroluxu na Praze 4. První je fixní cena servisu, tedy 4 490 korun. „Zahrnuje zajištění technika, jeho výjezd, diagnostiku závady, odstranění závady a případně originální náhradní díl, pokud bude potřeba vyměnit.”
Vztahuje se ale pouze na jednu závadu u jednoho spotřebiče. „V rámci této ceny Electrolux garantuje 6měsíční záruku na práci a 2 roky záruku na náhradní díl. Fixní cena zůstane stejná bez ohledu na množství času, počet návštěv, množství nebo cenu náhradních dílů potřebných k opravě,” píše Lucie Chlumská. Pokud by nebyl třeba k opravě žádný náhradní díl, pak Electrolux nabízí voucher v hodnotě 1200 Kč na nákup příslušenství ve svém e-shopu.
To mi jako dobrá nabídka vůbec nezní. Přece jen novou myčku lze koupit od osmi tisíc.
Druhá možnost je, že přijede technik a celkovou cenu sdělí až na místě po prohlédnutí spotřebiče. Za výjezd a diagnostiku si bude účtovat částku v rozmezí 1000 až 1500 korun. Kolik ale bude stát odstranění závady a použitý náhradní díl, se mám nechat překvapit.
Překvapení snesu nanejvýš o narozeninách. Raději tedy hledám dál.
Narazím na stránku Opravárna.cz. „Vadí nám, že většina výrobků od mobilních telefonů až po lednice či boty je často vyráběna tak, že se krátce po uplynutí záruční doby rozbijí?” píše se tam.
„Současně nastavená ekonomika nás nutí koupit nový výrobek, přestože je možné tyto výrobky i opravit. Končí tak zbytečně v odpadu a přitom republika i naše blízké okolí je plné šikovných lidí a firem, které by těmto výrobkům dokázali prodloužit život,” čtu dál.
Přesně! Kdo by mi tu myčku stěhoval do sběrného dvora?
Na Opravárně nabízejí také dvě možnosti. Vyplnit formulář a čekat na odpověď jejich vlastního profesionálního servisu. Udělám to, ale ani po několika dnech žádná odpověď.
Druhá možnost je zaplatit poplatek 75 korun, poté Opravárna mou poptávku rozešle své síti kutilů v mém okolí. Tedy lidem, kteří se opravami neživí, ale opravy dělají jako koníček.
Zkusím tedy i tuhle možnost. Jakmile platba odejde, píše mi platforma, že můj inzerát letí k více než 120 technicky schopným lidem v okolí. Představuji si, jak se na mě během pár hodin sesypou nabídky, ve kterých se opraváři budou předhánět v tom, jak rychle a levně mi myčku opraví a já si budu moci vybírat podle referencí předchozích zákazníků.
Moc odpovědí se však nehrne. Nejprve se ozve pan Milan. Nabízená cena 2500 korun. Zpětná vazba od klientů nicméně nevypadá moc slibně. S něčím si poradil, s něčím jiným ne.
Čekám tedy dál. Pak se ozve pan Radek. „Dobrý den, dle popisu a mých zkušeností bude vadné topné těleso, resp. tepelná pojistka,” píše. Vysvětluje, že opravy myček dělá jen jako hobby.
„Za prohlídku a proměření bych chtěl 500 Kč, za výměnu pak případně dalších 500 Kč, dále 250 Kč za každou cestu,” vypočítává. Podle toho, jak si ho pochvalují zákazníci na Opravárně mu jde práce od ruky.
Ochotně vyhledá, kde se dá koupit konkrétní topné těleso. Dá mi na výběr, buď si ho mohu koupit sama online a pak si ho vyzvednout na pobočce v obchodě. Nebo čekat na pošťáka. Nebo pan Radek nabídne, že mi jej může, jako stálý zákazník hobby obchodu, koupit sám – se slevou.
To zní jako dobré řešení. Lepší cena a méně starostí. Domlouváme se tedy, že mu pošlu na účet peníze a on topné těleso koupí. S jeho slevou to vychází na 1075 korun. Celou konverzaci vedeme na platformě Opravárna, takže se zdá být finanční převod bezpečnou volbou.
Opravář přitom myslí i na jiné scénáře: „Mohlo by se stát, že by byla vadná i řídící deska. Ta se dá obvykle opravit za zhruba 600 až 700 korun. Musel bych si ale myčku odvézt a opravit ji u sebe v dílně,” píše. Zní to srozumitelně, ne jako ta neurčitá nabídka od Electroluxu.
Mezitím někdo zvoní. Volá paní z profesionálního servisu Opravárny. Říká, že podle mého popisu závady to vypadá na rozbitou řídící desku myčky. Vysvětluji, že se mi mezitím ozval jeden z jejich kutilů, paní tedy moji poptávku určenou jejich profesionálním řemeslníkům stornuje.
Pan Radek přijíždí v polední pauze. Jeho přístup je profesionální, má stříkačku na odčerpání vody, vodováhu a kufřík s nářadím, k opravě přistupuje až vědecky. „Pracuju v IT, tohle mám jako hobby. Vlastně to začalo tak, že se mi doma něco rozbilo a když jsem viděl, kolik to stojí a jak dlouho to trvá, tak jsem si to nastudoval a opravil sám,” vysvětluje.
Pak se zaregistroval na platformě Opravárna. “Nejprve jsem nabízel, že spravím cokoli, klidně i mobily. Když se někdo přihlásil, nejprve jsem si ten konkrétní přístroj začal studovat a pak teprve, když jsem si byl jistý, jsem nabídl své služby. Mezitím si ale ti lidé většinou vybrali někoho jiného a já jsem tak ztrácel jen čas. Pak jsem se rozhodl zaměřit právě na myčky,” říká.
Za hodinku má práci hotovou, myčka spokojeně vrní, teplá voda omývá talíře. Cena 2325 korun celkem za opravu, cestu i náhradní díl. Spokojenost? Myslím, že oboustranná.
Text: Magdalena Sodomková
Foto: Shutterstock