Green Apéro ~ 25. září 2024, 16:30

Na elektriku jedou i gigantická rypadla a baterku už mají i obří náklaďáky či lodě

19. 9. 2024  |  Jan Handl

Množství energie, které může být uloženo do baterie, je jedním z limitů toho, jak velké stroje může elektřina pohánět. Nicméně nahrazování dieselu elektrickým motorem se nezastaví jen u automobilů – proniká už do mnoha dalších oblastí průmyslu. 

Magazín BBC Future Planet se nedávno vydal na hon na některá z největších elektrických vozidel na světě. Jedno z největších důlních rypadel PC8000-11 od výrobce Komatsu vypadá monstrózně. Samotné mohutné pásy rypadla měří 3 metry, stroj je dlouhý jako autobus a řidič sedí ve výšce dvoupatrového domu. Váží 778 tun a nikoho asi nepřekvapuje, že ho pohání nafta. K dieselovému modelu byl ale představen elektrický ekvivalent, který funguje stejně. Naftové rypadlo doslova „žere“ více než 400 litrů paliva za hodinu, elektrická alternativa se spoléhá na robustní třísetmetrový napájecí kabel – což znamená, že samotné vozidlo produkuje nulové emise. 

Existují i větší elektrická monstra. Kolesové rypadlo Bagger 293 se v Německu používá k těžbě a váží neuvěřitelných 14 200 tun. To je zhruba stejně jako 78 Boeingů 747-400. Ačkoli Bagger 293 převyšuje PC8000-11 v surové tonáži, jeho práce je o něco méně intenzivní, místo kamení přemisťuje zeminu. Přesto vyžaduje tolik energie, že je stejně jako PC8000-11 připojen ke zdroji elektrické energie kabelem, vyhovující elektrická baterie k takovému stroji neexistuje.

Celosvětově těžební průmysl způsobí podle jednoho odhadu každoročně škody na životním prostředí ve výši 400 miliard až 5 bilionů eur. Velké těžařské země proto přemýšlejí, jak elektrifikovat těžební průmysl. Kabel je do jisté míry omezující, protože se za ním musí v případě potřeby posouvat malá elektrická rozvodna.

Superbaterie na silnici

I mimo oblast těžby existuje spousta dalších příkladů gigantických elektrických vozidel. Elektrická dodávka Iveco, která sama o sobě není velká, dokáže utáhnout i rekordních 153,58 tuny. Tažený náklad se skládal z nákladního auta převážejícího bagr, nákladního auta plného kamení a letištního hasičského auta, vše spojeno za sebou.

Nákladní vozidlo Volvo FH Electric, pokud započítáme jeho dvojitý přívěs a náklad, patří mezi uchazeče o nejtěžší akumulátorové elektrické silniční vozidlo. Jeden model, který je v současné době testován ve švédském Göteborgu, obsahuje 74 tunovou, 13 metrů dlouhou verzi tohoto nákladního a přívěsného systému. 

Poněkud lehčí, 68 tunová verze této sestavy jezdí ve Finsku na trase dlouhé 160 km. Ačkoli baterie kamionu obvykle dokáže napájet vozidlo na celou tuto vzdálenost bez nutnosti dobíjení, výkon mohou ovlivnit povětrnostní podmínky, například sníh na silnici.

Limity na obloze a moři

Hustota energie, tedy její množství, které se dá uložit do určitého objemu baterie, je největší překážkou pro elektrifikaci velkých letadel. Největší elektrická letadla dnes pojmou maximálně kolem devíti cestujících, prognózy uvádějí, že v budoucnosti bude možný i desetinásobek. 

Problém hustoty energie také omezuje elektrifikaci lodí, i když už teď některá překvapivě velká plavidla začínají jezdit na baterie. V Tasmánii se staví elektrický trajekt Incat Hull 096. Má mít kapacitu 2100 cestujících a 225 vozidel a bude dlouhý 130 m, objednal si ho provozovatel trajektů sídlící v Uruguayi. 

Nejvýkonnějším elektrickým vlakem na světě je pravděpodobně čínský Shen24. Je schopen přepravit více než 10 000 tun uhlí (jak ironické) rychlostí až 120 km/h.

Foto: Daniel Dočekal, olustrace (DALL E 3)