Třetí největší německé město Mnichov se chystá vyzkoušet hybridní autobus částečně poháněný solární energií. Cílem je, aby každý autobus ročně ušetřil až 2 500 litrů nafty. Solární panely se tak čím dál tím více prosazují i v oblasti dopravy, mimo jiné i v letectví, a mohly by v budoucnosti hrát důležitou roli v přechodu na nízkoemisní, případně bezemisní dopravu.
Náměstkyně mnichovského primátora Katrin Habenschadenová prohlásila, že “naše odvětví dopravy potřebuje změnu směru”. Za účelem snížení emisí CO₂ a zlepšení kvality ovzduší ve městě navázal mnichovský dopravní podnik (Münchner Verkehrsgesellschaft) spolupráci s německým startupem Sono Motors při vývoji flotily hybridních autobusů poháněných solární energií. Výsledkem je nejen solární elektromobil, ale především autobus vybavený solární střechou o rozloze 12 m² složenou z 20 semi-flexibilních fotovoltaických panelů schopných dohromady nabíjet 24V baterii a poskytovat více než 2 kW celkového výkonu. Systém lze využít i pro vytápění a klimatizaci vozidla.
Pokud to přepočítáme na celý vozový park čítající cca 300 autobusů, již se jedná snížení o přibližně 2 000 tun CO₂ ročně – nehledě na to, že dodatečná elektřina, která se tímto způsobem vyrábí, podle společnosti prodlužuje provozní životnost baterií a zároveň snižuje náklady na údržbu.
Zkušební jízdy by měly být zahájeny ještě letos, přičemž prototyp nového modelu bude připojen ke stávajícímu autobusu a tažen jako přívěs. Hlavním účelem experimentu je posoudit energetickou účinnost a celkový potenciál nové technologie. Cílem je pak během několika málo let dostat na silnice co nejvíce vozidel tohoto typu.
Mnichov, který již zavedl řadu “ekologických zón”, v nichž mohou jezdit pouze vozidla s ekologickou známkou, chce do deseti let zavést systém autobusové dopravy s téměř nulovými emisemi a do roku 2025 vyrábět tolik elektřiny, aby pokryla veškeré energetické potřeby města.
Text: Filip Brož Foto: Sono Motors GmbH